Molo er på en spændende bæredygtighedsrejse, hvor vi udfordrer os selv til at træffe de bedste og mest ansvarlige valg på tværs af vores virksomhed. Vi ønsker at skabe høj gennemsigtighed for de initiativer, som vi arbejder med, ligesom vi ønsker at involvere vores forhandlere og slutbrugere i rejsen på bedste vis.

 

 

Nedenfor er en oversigt, hvor vi løbende opdaterer med nyt angående vores bæredygtighedsplaner, projekter, forpligtelser og mål for fremtiden. Har du spørgsmål eller kommentarer til vores mål, kan du kontakte os på: molo@molo.com

 

_____

  

Hos Molo arbejder vi frem mod nedenstående målsætninger:

 

Materialer

 

Bomuld: I 2025 skal så tæt på 100% af vores bomuldskvaliteter komme fra enten GOTS* certificeret bomuld eller OCS* certificeret bomuld. For en virksomhed som Molo betyder det en hel del, da bomuldskvaliteter udgør 85% af vores hovedkollektioner. Vi arbejder henimod 100%, men de sidste få procenter kræver eksempelvis certificering af enkelte producenter, samt udfordringer med de komplekse materialer vi arbejder med i eksempelvis denimproduktion og overtøj.

.

 

Målsætning for bomuld i 2025 

 

  

Syntetiske fibre – badetøj: I 2024 skal 90% af de syntetiske fibre der anvendes i vores sport- og badetøjskollektion komme fra enten genanvendt polyester eller polyamid. 

 

 Målsætning for syntetiske fibre i badetøj i 2024

 

 

 

Syntetiske fibre – overtøj: At designe og skabe et stykke overtøj er en mere kompliceret proces, idet der indgår mange forskellige delkomponenter i designet af overtøj – lige fra yderstof, inderstof til isoleringsmateriale, og der kan sågar kan være flere forskellige slags af de enkelte delkomponenter. Det er vores målsætning, at i 2024 skal 60% af de syntetiske fibre, der anvendes til vores overtøj komme fra genanvendte certificerede materialer.

 

Målsætning for syntetiske fibre i overtøj i 2024

  

Certificeringer

Vi ønsker for fremtiden at arbejde yderligere med certificerede materialer. Molo har allerede GOTS*-certificeringen, OCS*-certificeringen og GRS* certificeringen og bruger LENZING™ ECOVERO™. Molo er særligt stolte af disse certificeringer, da de henviser til os som et certificeret brand, og ikke blot de materialer vi bruger. For at blive certificeret som brand, er der strenge krav til en lang række processer i hele værdi- og forsyningskæden. Lige fra forarbejdning, produktion, indpakning, mærkning, handel og forsendelse. Derudover der både miljømæssige krav og krav om social ansvarlighed.  Vi er et certificeret børnetøjsbrand fordi, vi med disse tiltag kan skabe tillid til, at man som forbruger får, hvad vi som mærke lover.

  

Yderligere fokusområder

Udover ovenstående målsætninger, er vi i gang med at researche og afprøve forskellige værktøjer, der kan hjælpe os med at kortlægge vores CO2 udledning og andre generelle påvirkninger af mennesker og miljø. Tøjbranchens værdikæder er nogle af de mest komplicerede og derfor har vi brug for hjælp til at overskue, diagnosticere og prioritere rækkefølgen af vores tiltag.

 


*Certificeret af Ecocert Greenlife, certificeringsnr. 197496.